Bli med på lokalmatmarked og støtt lokale produsenter

Satser på lokalmat: Daglig leder, Camila Castro Hareide fra Egna. Foto: Egna AS.

De har ett av byens beste utvalg av økologisk drikke, og tilbyr et bredt utvalg av produkter fra lokale produsenter. Nå har Egna utvidet satsingen på lokalmat og inviterer til lokalmatmarked lørdag 19. oktober.

- Vi ønsker at lokalmaten skal bli enda mer tilgjengelig for folk flest. Vi har så mye spennende å tilby fra lokale produsenter her i nord, og markedet gir oss muligheten til å vise frem disse fantastiske produktene, sier Camila Hareide fra Egna. I hyllene på Egna viser hun frem kortreist sjokolade fra Misvær, syltetøy fra Steigen og honning fra Salten.

Lokale utstillere og boklansering

På lokalmatmarkedet 19. oktober kl. 11-16 fylles lokalene til Egna opp med spennende stands fra aktører som Superkraftmat, Fesk Kjerringa, Munin Coffee Roasters, matnettverket Ækte, Grønt fra Nord og Lundal.. Det blir også lansering av boken «Lokalmat – Livskraft – Fremtid» som Egna har bidratt med et eget kapittel til, i forbindelse med prosjektet Økologisk Økonomi i Bodø 2024.

Startet i det små

Egna startet med lokalmat i det små. De kjøpte inn små kvantum og varer med lang holdbarhet. Etter hvert som etterspørselen økte, kunne de utvide med nye og spennende produkter. -En av de største utfordringene til lokale produsenter i nord, er at det finnes begrenset med salgsmuligheter. Lokale aktører er avhengige av eksterne distributører for å selge produktene sine. Med flere ledd i distribusjonskjeden som skal ha sin del av inntjeningen, fordyres produktene og lokalmaten ender opp som luksusvarer. Overskuddet som burde gått til de lokale aktørene, ender opp hos de større tilbyderne, sier Camila.

The Coast Coffee: Kaffe fra Lovund. Foto: Egna AS.

Sirkulær forretningsmodell

Egna har en sirkulær forretningsmodell, hvor målet ikke er å oppnå størst mulig profitt, men at driften skal finansiere seg selv. Egna skal være en arena for lokale virksomheter som ønsker å utforske markedet. Som en del av dette er de nøye med prissettingen av lokalmaten, både for å sikre at lokale produsenter får nok betalt, samtidig som at lokalmaten skal være rimelig nok til å treffe et stort publikum.

Lokalmat: Egna skal være en arena for lokale virksomheter som ønsker å utforske markedet. Foto: Egna AS.


Vi håper å se mange engasjerte kunder og nysgjerrige besøkende på markedet – sammen kan vi støtte lokal bærekraft og skape et sterkere samfunn, avslutter Camila.


Forrige
Forrige

Lanserer nytt konsept i Bodø

Neste
Neste

Bærekraftige julegaver fra Egna